Szakmai képzés a virtuális térben – tények és tévhitek

Távoktatás
Szakmai képzés a virtuális térben – tények és tévhitek

Életünk az internetezés jegyében zajlik

Aligha tévedünk nagyot, ha azt gondoljuk, hogy a történészek a későbbiekben az internet megjelenését korszakhatárnak fogják tekinteni. Az információ áramlása a világhálón forradalmi változásokat hozott, s ma már el sem tudjuk képzelni a mindennapjainkat nélküle.

A neten nemcsak információkat gyűjtünk, de ott fizetjük ki a számláinkat, intézzük hivatalos ügyeinket. Sokan ott találnak maguknak párt vagy barátot, ezen keresztül csevegünk, videózunk, nézünk filmeket, és az internetet vesszük egyre inkább igénybe a tanulmányainkhoz is.

A világháló egy hatalmas mesterséges intelligencia annak minden előnyével, és persze hátrányával együtt. Ráadásul most már nem kell leülni sem egy asztali számítógéphez, ha csatlakozni akarunk hozzá, elvihetjük magunkkal bárhová a zsebünkben.

Egy járvány, amely megnyitja az online tantermeket

A tanulásra először az internetet azok az országok használták fel, ahol a nagy távolságok miatt az oktatás korábban csaknem lehetetlen volt. Ahogy a technológia fejlődött, egyre több alkalmazás segítette az online oktatást. A nyugati társadalmak új nemzedékei már igazi netes fogyasztók, akiknek nem okozott nehézséget az átállás az oktatás és képzés kapcsán sem.

Magyarország egészen a világjárványig jelentősen elmaradt ettől a trendtől, ám a Covid kényszerítőleg hatott a hazai oktatásra is, hiszen hosszú hónapokig nem lehetett kontakt órákat tartani a fertőzés veszélye nélkül. A kihívás embert próbáló volt, mivel a tanárok nem voltak felkészítve egy ilyen jelentős változásra. A szükségből azonban az iskolák, egyetemek, valamint a felnőttképzők is megpróbáltak erényt kovácsolni, és a járvány lecsengése után sem hagytak fel az online platformok használatával.

Képzések virtuális tengerében

Manapság, ha felmegyünk a netre, számos portált találunk, amelyek kifejezetten online képzéseket hirdetnek. Nagyon hasznos és érdekes elbogarászni az egyre szélesedő kínálatban. Jól megfigyelhető, hogy vannak olyan képzések, amelyeket nem lehet teljes egészében online módon elsajátítani, míg bizonyos tudásokat tökéletesen megszerezhetünk ebben a formában. Ennek megfelelően elmondható, hogy az internet az oktatást segítő és kibővítő platform, de nem fogja tökéletesen elnyomni a személyes interakció jelentette hatást és élményt.

Az olyan szakmákban, ahol a manuális gyakorlásra feltétlenül szükség van, a net inkább az elméleti anyagok széleskörű választékával nyújt támogatást. Az oda feltöltött videók alapján tájékozódhatnak a tanulni vágyók. Egy épület- és szerkezetlakatosnak azonban kézbe kell vennie a szerszámait, és dolgozni kell azokon a gépeken, amelyek a termékeket formázzák, előállítják.

Az OKTÁV már rég bevett gyakorlata, hogy az egyes szakmákhoz, képzésekhez biztosít egy úgynevezett „Hallgatói sarkot”, ahonnan letölthetőek a szakmához kapcsolódó dokumentumok, tesztek és egyéb segédanyagok. Ez persze még messze nem online oktatás, de az internet egy szegmense itt már felhasználásra kerül.

A vizsgált képzések esetében az látható, hogy az idegen nyelvek, az irodai szakmunkák, az informatikai tudás elsajátítása esetében szinte teljesen kiválthatók a személyes, úgynevezett kontakt órák. Az olyan képzések és tanfolyamok esetében, ahol az elméleti órák aránya jelentős, ott az online platform akár ugyanolyan hatékony lehet, mint a tantermi foglalkozás.

Érdekes, hogy egyre több olyan szakmát is hirdetnek online képzésben, amelyeknél a gyakorlat döntő fontosságú. A gépkocsi és egyéb járművek jogosítványának megszerzése esetében nyilvánvaló, hogy csak a KRESZ oktatható teljes mértékben online módon. Ugyanez a helyzet gépkezelői képzésekkel is, mert ott minimum 8 órát az adott munkagépen, például targoncán kell tölteni. De pl. a pénzügyi képzések kifejezetten alkalmasak arra, hogy teljes egészében az interneten folyjon a foglalkozás.

Nagyon sok olyan tanfolyam is a netre került, ahol a hozzárendelt óraszám alapján tudható, hogy elmélyült tudást nem ad. Sokan azzal sincsenek tisztában, hogy a távoktatás és az online oktatás nem ugyanaz a fogalom. Míg az online oktatás annyiban tér el a valóságostól, hogy valamilyen internetes platformon zajlik, addig a távoktatás lépésről lépésre megvalósítandó tananyag-teszt logika alapján működik, amelynek a közvetítő közege az internet. A távoktatásnál ezért ajánlatos időnként konzultációs találkozókat is beiktatni.

Online oktatás – előnyök és hátrányok

Az online oktatás nagy előnye, hogy nem kell utazni az adott iskolába vagy képzőbe, hanem otthonról, saját megszokott közegünkben zajlanak az események. Ezért is használják a zöld jelzőt az ilyen típusú képzésekre, hiszen senki sem ül autóba vagy tömegközlekedik az oktatás miatt.

Az online képzés olyannyira nem helyhez kötött, hogy a világ bármelyik szegletéből is részt vehetünk az órákon, feltéve, hogy van elérhető netünk. Az online képzések rendszerint olcsóbbak is, mivel a legtöbb esetben nem kell a tanár utazását, esetleges szállását és a tanterem díját kifizetni. Az online oktatási felületekhez számos segédanyag elérhető, amelyek a kellő interaktivitást megteremtik tanár és hallgatói között.

Az online oktatás hátrányaihoz sorolható, hogy eszközigényes. Ez egy fejlett országban általában nem gond, de a járvány alatt voltak, akik nem tudtak még az online iskolába sem „járni”, mert nem volt pénze a családnak egy laptopra vagy notebookra.

Az online oktatás nem kedvez az interperszonális kapcsolatoknak. Különösen az a fiatal korosztály lett frusztrált emiatt, amelyik közel két éven át csak az online térben tanulhatott. A 14-18 évesek számára a mindennapi személyes érintkezés múlhatatlanul fontos, hiszen ilyenkor formálódnak ki a szociális viselkedés hosszú távú elemei.

A számítógép előtt ücsörögni napi nyolc órában nem éppen egészséges dolog. Rontja a szemet, és nagyon sok diák ebben a kritikus időszakban vált túlsúlyossá, mert egyszerűen nem mozgott eleget, hiszen nemcsak a tornaórák maradtak el, de ki sem tették a lábukat a lakásból. Egyesek számára éppen az otthoni tanulás jelenthet kényelmetlenséget, ha a család minden tagja folyamatosan otthon volt, vagy ugyanazokat az eszközöket szerették volna egyszerre használni, vagy az adott környéken rendszeresen zajonganak, például építkezés folyik.

A fentiekből is leszűrhető, hogy bár egyre több elem kerülhet át az oktatásból az internetre, de a hagyományos tanítást teljesen sosem fogja kiváltani.

Néhány szót a platformokról

Amikor a kormány bejelentette, hogy azonnali hatállyal át kell állni az online oktatásra a járvány miatt, a képzési intézmények több platform közül is választhattak, és ezek között néhány nagy népszerűségre tett szert.

A Zoom-ot elsősorban azok a felnőttképzők vették igénybe, akiknek voltak céges csoportjaik. Noha az alkalmazással kapcsolatban felmerültek a későbbiekben biztonsági kérdések, de az ingyenes verzióval 40 percen át akár 100 főnek is lehetett órákat tartani. A fizetős verzió korlátlan időt enged meg. A Zoom rendelkezik képernyőmegosztás funkcióval is.

Nagyon népszerű lett a Google két platformja, a Hangouts és a Meet is. Az előbbihez elegendő egy Google fiók, igaz, mindössze 10 főre ad kapacitást. A Meet-hez le kell tölteni a G Suite alkalmazást, de onnan akár 250 fő számára is lehet oktatást tartani. Nagyon megbízható és biztonságos rendszer. Igaz ugyan, hogy ezeket a platformokat nem online oktatásra találták ki, hanem nagyvállalati tanácskozásokhoz, de tökéletesen alkalmasak voltak arra, hogy digitális térben is élő és eleven legyen a képzés.

Az OKTÁV a jövőben is széles körben szeretne élni az internet adta lehetőségekkel, mindamellett a hagyományos képzési technikákat és módokat sem kívánja háttérbe szorítani. Valljuk, hogy a szakmai képzések hatékonyságát e két metodika harmonikus felhasználásával tudjuk növelni.