Aki a virágot szereti… - a virágkötő és virágkereskedő szakma titkai

Virágkötő és virágkereskedő
Aki a virágot szereti… - a virágkötő és virágkereskedő szakma titkai

Virágok özönében

A fenti címben szereplő mondást mindannyian tudnánk folytatni. A virág a szépség, a jóság és a szeretet szimbóluma szinte minden civilizációban. Amióta az ember elszakadt a természettől, a virágok is felértékelődtek és új szerepbe kerültek. Ma már nemcsak a kertekben virulhatnak a színpompás virágok, de a városok piacain és utcáin is megjelentek a virágos standok vagy a sokkal elegánsabb üzletek.

Nincs olyan ember, akinek a kezében ne lett volna valaha legalább egy csokor virág, hiszen az alkalmak száma, amikor virágot viszünk az utóbbi időben csak növekedett. Virágot viszünk az első randevúra, édesanyánk neve- és születésnapjára, nyugdíjba vonuló kolléganőnk búcsúztatására, de akkor is, ha csak vendégségbe megyünk, hiszen nem érkezhetünk üres kézzel oda, ahol a háziasszony vár minket. A virágnak főszerepe van esküvőkön, temetéseken, vállalati rendezvényeken, ünnepségeken. Tulajdonképpen elborítanak minket a virágok, s minden csokor mögött ott áll egy virágkötő, aki sosem fogy ki a vásárlókból és az ügyfelekből. Nem csoda, ha ez a szakma az OKTÁV-nál is nagy népszerűségnek örvend.

Komplex ismeretek és készségek

A virágkötő munkájáról valószínűleg csak homályos elképzelése van annak, aki eddig csak vásárolta a csokrokat. A laikusok számára ez a szakma egyébről sem szól, mint a csokrok elkészítéséről a vásárló kívánságára. Sokak előtt lebeghet az a kép, hogy a virágbolti eladó néhány szál szegfűt köt össze némi zölddel, és azt papírba vagy celofánba csomagolja. Nem is gondolnánk, hogy a virágkötő és virágkereskedőnek mennyi mindenhez kell értenie, és milyen összetett készséget kíván meg ez a szakma.

A szakma megnevezése is jelzi, hogy aki sikeres vizsgát tesz, az nem „csupán” egy virágkötő lehet, hanem akár saját vállalkozást is indíthat, ő lehet egy virágbolt teljes jogú tulajdonosa is, akinek alkalmazottai lesznek. Ez bizony már olyan szint, ahol nem lesz elegendő az egyszerű csokrok elkészítése. Ez az oka annak, hogy még a legintenzívebb képzés időtartama sem lehet kevesebb, mint kilenc hónap.

Virágkötői ismeretek

A virágkötő és virágkereskedő szakma rendkívüli elkötelezettséget kíván meg, hiszen sok esetben éppen akkor kell a legtöbbet dolgoznia, amikor mások pihennek vagy ünnepelnek. A szakma speciális tulajdonsága, hogy sok kisebb-nagyobb szezonja van, azaz nagyon hullámzó a megterhelés. A szezonokra ráadásul előre fel kell készülni, ami egy saját vállalkozást vezető virágkötőtől komoly erőfeszítéseket kíván meg az áru mennyiségének és típusának tervezésétől a beszerzésen át, annak tárolásáig és értékesítéséig.

A készségek tekintetében fontos a szépérzék, az ízlés és a kézügyesség, valamint a szorgalom. Ezek azok az alapok, amelyek biztosíthatják a hosszú távú szakmai jövőt és sikereket. A képzés szakmai állomásai során növényismeretet, elméleti és gyakorlati virágkötészetet, virágkereskedelmet és közösségi média ismereteket tanulnak az OKTÁV hallgatói. A növények ismerete hallatlanul fontos, hiszen a virágok jelentik a nyersanyagot, amellyel dolgozni kell. A különböző növények élettani funkciói, beszerzési ideje, a különböző növények egymáshoz párosítása, raktározásuk mind-mind olyan alapvető ismeretek, amelyek nélkül még egy egyszerű csokor összeállítása sem sikerülhet. Hazánkban közel 250 virágfajtát forgalmaznak a nagykereskedők, azaz egy kisebb lexikonra való tudást kell majd az évek során begyűjteni, ami azt jelenti, hogy a virágkötőnek a szakmai vizsga letétele után is folyamatosan képeznie kell magát, ha versenyben akar maradni ezen a piacon.

A növényismeret mellet ismerni kell az éves trendeket is, hiszen a virágok világában is jelentős a divat a szerepe. Ez kiterjed az éppen trendi virágfajtáktól a díszítések és kiegészítők egészére, ami miatt állandóan figyelni kell a nagy internetes katalógusokat, illetve a virágpiacok aktuális kínálatát. A virágkötőknek a gyakorlati órákon el kell sajátítaniuk a szakmai fogásokat, és meg kell ismerniük az ehhez használt eszközöket kezdve a metszőollótól egészen a tűzőhabig.

Vállakozáshoz szükséges tudás

Az OKTÁV által meghirdetett szakma az üzletvezetésben fontos jártasságokra is kiterjed, ezért mondhatjuk azt, hogy rendkívül komplex tudás szerezhető meg. Egy bolt nyitásához nem elég, ha kibérlünk egy helyiséget, és beszerezzük a virágokat. Jó üzleti érzékre is szükség van, amelynek számos elsajátítható eleme van. Ezeket is megtanítják a kilenchónapos képzés során a kiváló és hosszú szakmai képzéssel rendelkező tanáraink.

A virágüzlet vezetőjének ismerni kell a hazai vállalkozásra vonatkozó alapvető szabályokat még akkor is, ha egyébként könyvelőt fizet a tevékenységéhez. Tudnia kell a legfontosabb beszerzési forrásokról, a valóságos és online virágpiacokról. Önmagában már a megrendelésekhez is megfelelő internetes ismeretekkel kell rendelkezni, de ugyanez szükséges lesz majd a reklám és marketing tevékenységhez is. Egy virágüzletnek akkor is hirdetnie kell magát, ha egyelőre csak a környék lakói az első kuncsaftok, hiszen az a cél, hogy idővel a közületek, vállalatok beszerzői is megrendelők legyenek.

A látványos honlap mellett azt legalább szezononként frissíteni kell. Ugyanez a helyzet a kirakattal is. Nem lehet kérdés, hogy annak mindig szépnek és frissnek kell lennie. Ahogy a virágnak szép csomagolás kell, ugyanúgy szépnek kell lennie a boltnak is. Ugyanakkor – ha nem akarjuk, hogy a vásárló nagyot csalódjon – a látványos kirakatot látványos belső térnek kell követnie. A szépen megtervezett és berendezett tér a megfelelő világítással ugyancsak fontos ahhoz, hogy becsalogassuk a vásárlókat.

A jó virágüzlet tulajdonosnak rendelkeznie kell mindazokkal a készségekkel, amelyekkel egy jó kereskedőnek rendelkeznie kell. El kell sajátítania az eladás művészetét, s ezt az idők folyamán tovább kell mélyíteni. A kommunikáció, a pszichológia és a pedagógia alapismeretei elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy bekövetkezzen a csoda, azaz kialakuljon a masszív törzsvásárlói kör. Sokat lendít az üzleten az is, ha legalább alapfokú angol nyelvismerettel rendelkezik a virágüzlet tulajdonosa és alkalmazottja, hiszen – különösen a nagyobb városokban – számos külföldi tartózkodik kisebb-nagyobb ideig, és ők is vásárlók lehetnek. Mindezek mellett szükséges a nagyfokú szakmai ismeret, hogy tanácsokkal segíthessék a vásárlókat a döntésükben.

Sikeres képzési metodika az OKTÁV-nál

A fentiekből is kitetszik, hogy az OKTÁV egyik népszerű szakmai képzése izgalmas kihívásokkal jár azok számára, akik végül úgy döntenek, hogy beiratkoznak rá. A döntés megkönnyítheti az a tény, hogy a jelentkezés előfeltétele csupán az általános iskolai végzettség és az orvosi alkalmasság. Sokat nyomhat a latban a nálunk sikeres vizsgát tevők rendkívül magas aránya, amit a képzési metodikánk és szaktanáraink felkészültsége garantál. Metodikánk alapvetően azon a szemléleten alapul, hogy felnőtt résztvevőink számára munka mellett tegyük lehetővé a tanulást, és biztosítjuk a gyakorlati képzés helyszínét és az ehhez való eszközöket, nyersanyagokat – esetünkben a virágzó növényeket és a dekorációs elemeket.

Érdemes tehát minél előbb elkezdeni egy új és izgalmas karriert az OKTÁV-nál. Figyelje honlapunkat és jelentkezzen a legközelebbi kurzusunkra!